Na co si dát při koupi pozor
Pokud nepatříte k těm, kteří si při koupi motorky mohou dovolit zaťukat na nejbližší moto prodejnu a v klidu odjet na novém stroji, jistě uvítáte každou radu na co si dát při koupi ojetiny pozor.
Rada ze všech nejcennější asi zní „vezměte si sebou někoho zkušeného“ !!!
Vzhledem k tomu, že mechanik který má zrovna na Vás čas se na každém rohu také naválí, úplně postačí nějaký aspoň trochu zasvěcený motorkář.
Pokud jste si motorku sehnali prostřednictvím inzerce, nebo nějakého jiného zdroje a majitele ani zmiňovaný stroj osobně neznáte, připravte si raději předem všechny potřebné papíry.
1. Plnou moc pro případ že se jedná o prodej (přepis) v rámci jednoho okresu. V tom případě postačí když na dopravní úřad půjde kupující, zplnomocněný k odhlášení motocyklu ze stávajícího majitele a poté přihlášení na nového. (na sebe)
Vzor plné moci ke stažení, naleznete např. na adrese:
http://www.mesto-podebrady.cz/meu/odbory/odbor_sc/vzor_plnamoc.htm
2. Kupní smlouvu, která by měla obsahovat všechny potřebné údaje jako :
- osobní údaje obou stran (prodávající, kupující) včetně přesné adresy
- co je předmětem kupní smlouvy (prodej motocyklu…)
- informace o motocyklu jako- výrobní číslo (motor, rám), číslo TP, SPZ, rok výroby, barva, ujeté km.
- prodejní cena (písmem i slovem)
- vypsané závady (pokud nějaké jsou)
- počet klíčků které přikládá
- prohlášení o skrytých závadách
Vzor kupní smluvy naleznete na adrese:
http://www.k1400.cz/clanky/codelat/bazar/smlouva.htm
Vaší další povinností je, osobně se seznámit se stavem a provést zkušební jízdu.
Pečlivě prohlédněte, zda motorka nebyla bouraná, nebo spadená. Všímejte si zda jsou v pořádku páčky (brzda, spojka), pokud jsou nové, zkuste zjistit důvod, zda nejsou pokřivená nebo nová řidítka, stejně tak blinkry, plasty a ostatní věci, které mohou být opraveny nebo vyměněny následkem nehody…
Při zkušební jízdě doporučuji rozjet motorku na dostatečně vysokou rychlost, něco kolem 100 km/h a pokud jste si natolik jisti svými jezdeckými dovednostmi, pusťte řidítka. Ti odvážnější mohou ještě zlehka sešlápnout zadní brzdu. Pokud byla motorka někdy bouraná natolik, že má křivý rám, právě toto je možnost, jak to zjistit. Stroj by si měl zachovat přímý směr, neměl by táhnout na řádnou stranu, neměly by být znatelné žádné vibrace. (kola, chvění řidítek).
Nutí-li nás to motorku vyrovnávat koleny o nádrž, něco zřejmě není v pořádku.
Váš další zájem by měl směřovat k brzdičům. Tloušťka kotoučů, popřípadě stav brzdových destiček.
Překontrolujte stav řetězové sady, pneumatik, stáří baterie a zda „netečou přední šavle“ (špatná gufera). Od prodávajícího zjistěte, jaké opravy poslední dobou prováděl, kdy byly měněny náplně, svíčky, již zmíněná řetězová sada..Překonrtolování čísla rámu a podvozku snad ani nemusím připomínat.
Náplně (olej, filtr) se doporučuje po koupi vždy co nejdříve vyměnit, pokud není výměna původním majitelem na 100% prokazatelná. (např. potvrzením ze servisu)
Všechny výše zmíněné věci, závady, předělávky, mohou mít vliv na výslednou cenu, také proto jim tedy věnujte pozornost.